تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/09/26 - 13:54
کد خبر: 338659

نشریه دولت ساخته دانشگاه صنعتی اصفهان بلندگوی خارج‌نشینان؛

نشریه‌ای «سروش» مآبانه/ از رویا خواندن وحی تا حمایت از ازدواج سفید

نشریه‌ای «سروش» مآبانه/ از رویا خواندن وحی تا حمایت از ازدواج سفید

در حالی که گفت و گوهای فکری باید دارای جدلی خاص بوده تا بتوان از آن نتیجه ای استنباط شود اما به نظر می رسد سوال های مطرح شده توسط ناشران این نشریه نه از بابت روشن شدن مسائل بلکه برای تریبون دادن به عبدالکریم سروش است تا بتواند تمامی مواضع خود را با عنوان روشنفکری دینی در یک نشریه دانشجویی منتشر کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  نشریه دولت ساخته انجمن دانشگاه صنعتی اصفهان در آخرین شماره نشریه «کیان دانشگاه» در آذرماه به گفت و گوهای مختلفی از جمله با خانواده سروش یعنی عبدالکریم سروش و سروش دباغ پرداخته و موضوع نشریه خود را حول این دو گفت و گو پیش برده است. این نشریه که عکس عبدالکریم سروش را برای صفحه اول خود انتخاب کرده، اولین مطلب خود را به گفت و گو با سروش اختصاص داده است. این گفت و گو که با تیتر «عبدالکریم سروش: اسلام و لیبرالیسم قابل جمع هستند» موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهد. سروش در این گفت و گو مجددا بر فرق رویا با وحی تاکید کرده و معتقد است که پیامبر نه وحی بلکه با رویاهایی رو برو بوده است. او در بخشی از این گفت و گو می گوید: «من برای آنکه بگویم به پیامبر وحی می شد می گویم شما چنین باور کنید که پیامبر چیز هایی را در رویا می دیده است. شواهدی را هم بر این امر دارم. یعنی فقط این نیست که کلمه وحی را بردارم و به جای آن رویا بگذارم. خیر، خیلی از مناظری که در قرآن ، خصوصا در رابطه با عالم بالا و عالم آخرت و عالم الوهی بیان می شود همه رویایی است، یعنی این صورت ها، صورت هایی ست که در رویا دیده می شوند و باید مشمول تعبیر قرار بگیرند. این مسئله نه تنها ما را به قرآن بی اعتنا نمی کند بلکه به ما دقت بیشتر می دهد.»

البته موضوع تنها به این گونه صحبت ها محدود نمی شود و او همان دیدگاه پلورالیستی خود را بیشتر توضیح می دهد. او اما تندترین واژگان خود را برای سوالی مبنی بر « آیا امکان پذیر است که کسی قائل به روشنفکری دینی باشد و از طرفی هم قائل به حکومت اسلامی؟» به کار می برد. او در جواب این سوال با متناقض خواندن حکومت اسلامی با حقوق بشر می گوید: «یعنی کسانی قدرت را در دست گرفته اند و معتقدند که احکام فقهی را باید به قوت و قدرت در جامعه جاری کنند، ولو اینکه پاره ای از مردم آن را قبول نداشته باشند و نقض حقوق بشر بشمارند.» او در ادامه حملات تندتری به فقه اسلامی کرده و با جدا کردن ان از دین اسلام می گوید: «چرا باید معتقد باشیم نظام حکومت اسلامی نظام اوتکراتیک و نظام استبدادی ایست؟ چرا؟ از کدام مطلب اینچنین استخراج میشود؟ چرا قائل نباشیم که لازمه عدالت علی الخصوص در جهان جدید توزیع قدرت است؟ خوب ما اگر بجای دموکراسی بگذاریم توزیع قدرت عادلانه،در این صورت به گمان من با اندیشه دینی و ایمانی مطابقت و موافقت دارد ولی با فقه موجود موافقت ندارد و این فقه موجود فقهی نیست که ما بخواهیم بخاطرش سر و دست بشکانیم یا جان فدایش کنیم و به هر قیمتی حفظش کنیم اصلا و ابدا»

هر چند در ادامه خود اونیز معتقد است که افراد از ادیان مختلف در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اما ان را نشان دموکراسی نمی داند! او حتی منظور خود از چگونگی مخالفت حکومت اسلامی با موازین حقوق بشری را بیان نکرده و صرفا این ادعا را مطرح می کند که به دلیل اجرا شدن اسلام، حقوق افراد نقض می شود. البته این استباط سروش را می توان ناشی از نادیده گرفتن مبانی حکومت اسلامی که مبتنی بر رعایت حقوق افراد است دانست. او با تفاوت گذاری بین فقه اسلامی و دین اسلام سعی می کند تا با جدا کردن این دو حملات را به سمت فقه کشانده و از طرفی خود را داعیه دار اسلام نشان دهد. البته تنها مواضع بالا مورد مناقشه نیست. در حالی که گفت و گوهای فکری باید دارای جدلی خاص بوده تا بتوان از آن نتیجه ای استنباط شود اما به نظر می رسد سوال های مطرح شده توسط ناشران این نشریه نه از بابت روشن شدن مسائل بلکه برای تریبون دادن به عبدالکریم سروش است تا بتواند تمامی مواضع خود را با عنوان روشنفکری دینی در یک نشریه دانشجویی منتشر کند.

فارغ از سایر محتویات این نشریه، گفت و گوی دیگری در این شماره از نشریه «کیان دانشگاه» وجود دارد، گفت و گویی با سروش دباغ. گفت و گو با سروش دباغ نیز حول یک موضوع نبوده و پرسشگر سعی کرده است تا با سوالات خود در واقع ناشر افکار سروش دباغ باشد. او در بخشی از گفته های خود پس از تایید داروینیسم، قرآن را دارای زبان دینی می داند که تنها باید با توجه به زمان خود تایید شود. او در بخشی به بسط اندیشه خود پیرامون ازدواج سفید پرداخته و آن را طبیعی و از اقتضائات زندگی جدید می داند. او در بخشی از صحبت های خود حتی فرقی بین ازدواج دائم و ازدواج سفید نیز قائل نمی شود و می گوید: «اگر اشکالی هم باشد، فرقی بین ازدواج سفید و ازدواج دائم از این حیث نیست. این که می گویید اگر کسی ازدواج سفید می کند کسانی که ازدواج دائم کردند با عنایت به این موضوع ممکن است وسوسه شوند و سراغ کس دیگری بروند، من می خواهم بگویم این در هر نوع رابطه انسانی دوسویه متصور است. یعنی این که فرقی ندارد ازدواج دائم باشد یا موقت، ممکن است کسی رابطه مبتنی بر وفاداری را نقض کند که شما ازدواج سفید را مشروع بینگاری و چه آن را مشروع ندانی.»

حتی از گفته های سروش دباغ چنین به نظر می آید که ازدواج دائم یک گام پیش از ازدواج سفید است! او می گوید: «همانطورکه در ازدواج دائم ضمانت نیست که طرف مقابل بماند. مگر آمار طلاق ازدواج های دائمی در کشور ما کم است؟ پس می توان گفت که ازدواج دائمی چون باعث طلاق های زیاد می شود تولید هرج و مرج میکند. چه بسا یکی از عوامل طلاق این است که آن شناخت کافی وجود نداشته و طرفین بدون شناخت درست و کافی وارد یک عقد دائم شده اند.»

او در بخشی دیگر با بیان انکه ازدواج سفید را باید بر اساس مغتضیات به رسمیت شناخت می گوید: «ازدواج سفید جلوی پاره ای از اثرات سوء و جانبی را می گیرد. من نم یگویم که ازدواج سفید مشکلی ندارد اتفاقاً در مقاله خود توضیح دادم که بحث بچه آوری در فرهنگ ما همچنان مسئله است. اما دیدن قصه و به رسمیت شناختن آن و دامن زدن به بحث، شرط اول قدم مواجهه جامع الاطراف و رهگشا با این پدیده اجتماعی است.»

جالب تر آن است که در یادداشتی که پس از این گفت و گو و با عنوان نقد نظرات سروش دباغ پیرامون ازدواج سفید منتشر شده است. تنها یک نکته منفی و ان هم مسئولیت پذیری پایین در ازدواج سفید را بیان می کند که البته همان موضوع را هم به ازدواج های دائم تسری می دهد. در این یادداشت حتی ازدواج های سفید را آن چنان پر رونق قلمداد می کند که موجب تنگ شدن عرصه برای ازدواج های دائم می شود .

در حقیقت به نظر می رسد این نشریه نه تنها قرار نیست به نقد و بررسی بپردازد بلکه به نظر می رسد سعی دارد تا تمام تلاش خود را برای انتشار چنین افکاری انجام دهد. برای مثال در یاداشتی که به بررسی افکار عبدالکریم سروش پرداخته شده است تنها این افکار به صورت خام بیان شده است و هیچ نقدی پیرامون صحبت های سروش در ان آورده نشده است. هر چند که بایستی دیدگاه های مختلف قدرت بیان داشته باشند اما در اختیار دادن یک نشریه دانشجویی بدون حتی یک خط نقد صریح از گفته های این افراد، نه بیان اندیشه های مختلف، بلکه انتشار یک اندیشه خاص بدون اجازه دادن مخاطبین است که بتوانند این افکار را در ترازوی نقد و بررسی ببینند.


حمایت از سران فتنه در سایت این تشکل

همچنان که گفته شد این نشریه به صاحب امتیازی انجمن دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.

مراسم استقبال ورودی جدیدهای با استفاده از نمادهای انتخاباتی حسن روحانی

این تشکل دولت ساخته که مراسم استقبال از دانشجویان ترم اولی را مانند مراسم ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سابقه خود دارد، با دستی باز به انتشار افکاری پرداخته است که مدت هاست تشت پوچ بودن انها بر زمین خورده است. در این بین حمایت دولت از این تشکل باعث شده است تا این نشریه هر آنچه را که تمایل دارد منتشر کند. این درحالی است که بخش مهمی از نشریات دانشجویی به علت عدم حمایت دولت درحال انقراض هستند این تشکل میتواند نشریه ای 36 صفحه ای را منتشر کند.

گزارش از امین خلیق

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد
اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا غربگرایان را عزادار کرد
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
گفت و شنود/ بادمجون!
صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top